loading...

server

server

بازدید : 211
11 زمان : 1399:2

مقدمه
WordPress يك سيستم مديريت محتواي منبع باز (CMS) است. WordPress محبوب ترين CMS در جهان است كه به شما امكان مي دهد تا وبلاگ ها و وب سايت هايي را فراتر از پايگاه داده MySQL تنظيم كنيد ، از PHP براي اجراي اسكريپت ها و پردازش محتواي پويا استفاده كنيد.
OpenLiteSpeed ​​ يك سرور وب منبع باز بهينه شده است كه مي توانيد از آن براي مديريت و سرويس وب سايت ها استفاده كنيد. OpenLiteSpeed ​​ داراي برخي ويژگي هاي مفيد است كه آن را به گزينه اي مناسب براي بسياري از نصب ها تبديل مي كند: قوانين بازنويسي سازگار با Apache، يك رابط كاربري مديريت مبتني بر وب و پردازش PHP سفارشي براي بهينه سازي سرور.
اين راهنما روند نصب و تنظيم يك نمونه وردپرس را در Ubuntu 18.04 با استفاده از وب سرور OpenLiteSpeed ​​طي خواهد كرد. از آنجا كه هم WordPress و OpenLiteSpeed ​​مي توانند از طريق يك مرورگر وب مديريت شوند ، اين پيكربندي براي كساني كه دسترسي منظم به بخش SSH ندارند يا كساني كه ممكن است احساس راحتي مديريت يك سرور وب از طريق خط فرمان را نداشته باشند ، ايده آل است.
پيش نيازها
قبل از شروع اين راهنما به موارد زير نياز خواهيد داشت:
يك سرور كه Ubuntu 18.04 را اجرا ميكند با يك ادمين، يك كاربر غير روت و فايروال با استفاده از ufw پيكربندي كرده است. براي تنظيم اين محيط ، آموزش اوليه سرور ما را براي اوبونتو 18.04 دنبال كنيد.
OpenLiteSpeed ​​ بر روي سرور شما نصب شده است. براي راهنمايي در مورد نصب و پيكربندي OpenLiteSpeed ​​به راهنماي ما در مورد نحوه نصب OpenLiteSpeed ​​وب سرور در اوبونتو 18.04 مراجعه كنيد.
MySQL بر روي سرور شما نصب شده است. براي تنظيم اين روش نحوه نصب MySQL را در اوبونتو 18.04 دنبال كنيد.
مرحله 1 – ايجاد يك بانك اطلاعاتي و كاربر بانك اطلاعاتي براي وردپرس
WordPress از MySQL براي مديريت و ذخيره اطلاعات سايت و كاربر استفاده مي كند. شما قبلاً MySQL را نصب كرده ايد ، اما به عنوان يك مرحله مقدماتي به ايجاد يك بانك اطلاعاتي و يك كاربر براي استفاده از وردپرس نياز داريد.
براي شروع كار ، با استفاده از SSH به سرور خود وصل شويد:
ssh sammy @ your_server_IP
سپس وارد حساب ريشه MySQL شويد:

sudo mysql

توجه: اگر مرحله 3 را در پيش نياز آموزش MySQL به پايان رسانده ايد و كاربر root MySQL را براي تأييد اعتبار با افزونه mysql_native_password پيكربندي كرده ايد ، بايد دستور زير را وارد كنيد:
mysql -u root -p

سپس در صورت درخواست رمزعبور كاربر اصلي خود را وارد كنيد.
از تبليغ MySQL ، يك پايگاه داده با دستور زير ايجاد كنيد. در اينجا ، ما اين ديتابيس را براي سادگي وردپرس نام مي گذاريم ، اما شما مي توانيد آن را هرچه دوست داريد نامگذاري كنيد:
CREATE DATABASE wordpress DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci;
سپس ، يك كاربر ايجاد كرده و به آن امتيازات بانك اطلاعاتي كه اخيراً ايجاد كرده ايد بدهيد. باز هم ، مي توانيد هر نامي را به اين كاربر بدهيد ، اما براي سادگي ما آن را wordpressuser مي ناميم. همچنين ، حتماً گذرواژه را به يك رمز عبور قوي با انتخاب خود تغيير دهيد:
GRANT ALL PRIVILEGES ON wordpress.* TO ‘wordpressuser’@’localhost’ IDENTIFIED BY ‘password’;
سپس ، PRUSILEGES FLUSH را اجرا كنيد كه به سرور مي گويد جداول اعطاي امتياز را مجدد لود كند و اعمال تغييرات جديد خود را اجرا كنيد ،:
FLUSH PRIVILEGES;
پس از آن ، مي توانيد اعلان MySQL را ببنديد:
exit
اكنون نصب MySQL خود براي كار با WordPress را انجام داده ايد. در مرحله بعد چند افزونه PHP نصب خواهيم كرد.

مرحله 2 – نصب افزونه هاي اضافي PHP
در آموزش پيش نياز OpenLiteSpeed ​​، بسته lsphp73 را نصب كرديد. اين مجموعه اي از PHP بهينه شده براي OpenLiteSpeed ​​ است كه از LiteSpeed ​​SAPI براي ارتباط با برنامه هاي خارجي استفاده مي كند. بسته به نياز شما ، وردپرس ممكن است نياز به ساير افزونه هاي PHP داشته باشد تا بتواند به دلخواه عمل كند.

براي نصب برخي افزونه هاي PHP كه معمولاً با WordPress استفاده مي شود ، دستور زير را اجرا كنيد:
sudo apt install lsphp73-common lsphp73-curl lsphp73-imagick lsphp73-imap lsphp73-json lsphp73-memcached lsphp73-mysql lsphp73-opcache lsphp73-redis
توجه: بسته هاي اين دستور ممكن است تمام موارد استفاده را پوشش ندهد. براي يك ليست كامل از افزونه هاي PHP 7.3 موجود از مخزن LiteSpeed ​​كه در آموزش پيش نياز به سرور خود اضافه كرده ايد ، به Wiki LiteSpeed ​​مراجعه كنيد.
پس از اين ، مي توانيد به سمت دانلود و تنظيم وردپرس در سرور خود برويد.
مرحله 3 – دانلود وردپرس
اكنون كه نرم افزار سرور شما پيكربندي شده است ، مي توانيد WordPress را نصب و تنظيم كنيد. به ويژه به دلايل امنيتي ، هميشه توصيه مي شود كه آخرين نسخه وردپرس را مستقيماً از سايت خودشان دريافت كنيد.
به يك ديركتوري قابل نوشتار برويد و سپس نسخه فشرده شده را با تايپ كردن دستور زير دانلود كنيد:
cd /tmp
curl -O https://wordpress.org/latest.tar.gz
براي ايجاد ساختار دايركتوري وردپرس ، فايل فشرده شده را استخراج كنيد:
tar xzvf latest.tar.gz
ما اين پرونده ها را لحظه به لحظه به ريشه سند منتقل خواهيم كرد ، اما ابتدا چند فايل و فهرست را ايجاد خواهيم كرد كه نصب وردپرس به آنها بستگي دارد.
OpenLiteSpeed ​​ از فايل هاي .htaccess پشتيباني مي كند. اين براي اهداف ما مهم است ، از آنجا كه وردپرس
از فايلهاي .htaccess براي ايجاد و مديريت پرونده هاي ثابت استفاده مي كند.
يك فايل .htaccess ساختگي اضافه كنيد تا بعداً براي استفاده وردپرس در دسترس باشد:
touch /tmp/wordpress/.htaccess

سپس ، فايل پيكربندي نمونه را بر روي نام خانوادگي كه وردپرس ميخواند، كپي كنيد:
cp /tmp/wordpress/wp-config-sample.php /tmp/wordpress/wp-config.php
علاوه بر اين ، دايركتوري upgrade را ايجاد كنيد تا وردپرس هنگام تلاش براي انجام اين كار به تنهايي و به دنبال بروزرساني در نرم افزار خود ، به مشكلات مربوط به مجوزها برخورد نكند:

mkdir /tmp/wordpress/wp-content/upgrade
سپس كل محتواي فهرست را در روت سند خود كپي كنيد.OpenLiteSpeed ​​ با يك ميزبان مجازي پيش فرض به نام Example در ديركتوري / usr / local / lsws / قرار دارد. روت سند براي ميزبان مجازي Example زيرمجموعه html است:
sudo cp -a /tmp/wordpress/. /usr/local/lsws/Example/html/wordpress
توجه كنيد كه اين دستور شامل يك نقطه در انتهاي فهرست منبع است تا نشان دهد كه همه چيزهاي داخل ديركتوري بايد كپي شوند ، از جمله پرونده هاي مخفي (مانند پرونده .htaccess كه ايجاد كرديد):
با اين كار ، شما وردپرس را با موفقيت روي سرور وب خود نصب كرده ايد و برخي از مراحل اوليه تنظيمات را انجام داده ايد. در مرحله بعد ، ما تغييرات ديگري را در پيكربندي انجام خواهيم داد كه امتيازات وردپرس را براي عملكرد ايمن و دسترسي به بانك اطلاعاتي MySQL و حساب كاربري كه قبلاً ايجاد كرده ايد به شما مي دهد.
مرحله 4 – پيكربندي دايركتوري وردپرس
قبل از اينكه بتوانيم فرآيند راه اندازي مبتني بر وب را براي وردپرس طي كنيم ، بايد برخي موارد را در دايركتوري وردپرس خود تنظيم كنيم.
با دادن مالكيت كليه فايل هاي موجود در ديركتوري به كاربر nobody و گروه nogroup ، كه وب سرور OpenLiteSpeed ​​بصورت پيش فرض اجرا مي كند ، شروع كنيد. دستور chown زير به OpenLiteSpeed ​​امكان خواندن و نوشتن فايل ها در دايركتوري وردپرس را اعطا مي كند ، و اين امكان را براي سرويس دهي به وب سايت و انجام به روز رساني هاي خودكار فراهم مي كند:
sudo chown -R nobody:nogroup /usr/local/lsws/Example/html/wordpress
براي تنظيم مجوزهاي صحيح در دايركتوري ها و فايل هاي وردپرس ، دو دستور find اجرا كنيد:
sudo find /usr/local/lsws/Example/html/wordpress/ -type d -exec chmod 750 {} ;
sudo find /usr/local/lsws/Example/html/wordpress/ -type f -exec chmod 640 {} ;
اينها بايد مجوزهاي معقولي براي شروع باشد ، اگرچه برخي از افزونه ها و رويه ها ممكن است نياز به ترفندهاي اضافي داشته باشند.
پس از اين ، شما بايد تغييراتي در پرونده اصلي پيكربندي WordPress انجام دهيد.
با باز كردن فايل ، اولين هدف شما تنظيم برخي كليدهاي مخفي براي ايجاد امنيت براي نصب شما خواهد بود. WordPress يك مولد مطمئن براي اين مقادير فراهم مي كند به طوري كه ديگر نيازي به تلاش براي دستيابي به مقادير خوب از خودتان نيست. اينها فقط به صورت داخلي استفاده مي شود ، بنابراين به مقادير پيچيده و ايمن در اينجا آسيب نمي رساند.
براي گرفتن مقادير ايمن از مولد كليد مخفي WordPress ، تايپ كنيد:
curl -s https://api.wordpress.org/secret-key/1.1/salt/
شما به مقادير منحصر به فردي بر مي گرديد كه چيزي شبيه به اين است:

هشدار! مهم است كه هر بار درخواست مقادير منحصر به فرد كنيد. مقادير نشان داده شده در زير را كپي نكنيد!

خروجي
define(‘AUTH_KEY’, ‘1jl/vqfs define(‘SECURE_AUTH_KEY’, ‘E2N-h2]Dcvp+aS/p7X DO NOT COPY THESE VALUES {Ka(f;rv?Pxf})CgLi-3’);
define(‘LOGGED_IN_KEY’, ‘W(50,{W^,OPB%PB define(‘NONCE_KEY’, ‘ll,4UC)7ua+8سرور وب داده شده است كه در هر جا لازم است بنويسيم، مي توانيم به طور صريح روش سيستم فايل را به direct تنظيم كنيم. عدم تنظيم اين با تنظيمات فعلي ما منجر به اعلان وردپرس براي اعتبار FTP در هنگام برخي عملكردهاي خاص ميشود. اين تنظيمات مي تواند در زير تنظيمات اتصال ديتابيس يا هر جاي ديگر فايل اضافه شود: /var/www/wordpress/wp-config.php . . . define(‘DB_NAME’, ‘wordpress’); /** MySQL database username */ define(‘DB_USER’, ‘wordpressuser’); /** MySQL database password */ define(‘DB_PASSWORD’, ‘password’); . . . define(‘FS_METHOD’, ‘direct’); هنگامي كه كارتان تمام شد، فايل را ذخيره كنيد و ببنديد. در اين مرحله ، وردپرس كاملاً در سيستم شما پيكربندي نشده است ، زيرا هنوز لازم است قبل از شروع انتشار مطالب ، چند كار نهايي را اعمال كنيد. براي انجام اين كار ، ابتدا لازم است چند تغيير تنظيمات در نصب OpenLiteSpeed خود اعمال كنيد. مرحله 6 – پيكربندي OpenLiteSpeed در حال حاضر ، شما WordPress را در سرور Ubuntu خود نصب كرده ايد ، اما نصب OpenLiteSpeed ​​شما هنوز براي ارائه آن تنظيم نشده است. در اين مرحله ، ما به رابط اجرايي OpenLiteSpeed ​​دسترسي خواهيم داشت و چند تغيير در پيكربندي سرور شما ايجاد مي كنيم. در مرورگر وب مورد نظر خود، به رابط اداري OpenLiteSpeed ​​برويد. مي توانيد اين را با وارد كردن آدرس IP عمومي سرور خود يا نام دامنه مرتبط با آن ، و به دنبال آن: 7080 در نوار آدرس مرورگر خود بيابيد: https: // server_domain_or_IP: 7080 در آنجا به شما يك صفحه ورود به سيستم ارائه مي شود. نام كاربري و رمز عبوري را كه در آموزش پيش نياز OpenLiteSpeed ​​تعريف كرده ايد وارد كنيد: از كنسول OpenLiteSpeed ​​، در منوي نوار كناري سمت چپ ، بر روي تنظيمات سرور كليك كنيد. سپس به سربرگ External App برويد ، رديف برنامه LiteSpeed ​​SAPI را پيدا كنيد و بر روي دكمه Edit آن كليك كنيد: به ياد بياوريد كه در پيش نياز آموزش OpenLiteSpeed ​​، بسته lsphp73 را نصب كرديد ، تلفيقي از PHP بهينه سازي شده براي كار با OpenLiteSpeed ​​از طريق LiteSpeed ​​SAPI. با اين حال ، تنظيمات پيش فرض در صفحه External App به lsphp اشاره دارد نه lsphp73. به همين دليل ، نصب OpenLiteSpeed ​​شما قادر به اجراي صحيح اسكريپت هاي PHP نيست. براي تصحيح اين امر ، قسمت Name را به lsphp73 تغيير دهيد ، قسمت آدرس را به uds: //tmp/lshttpd/lsphp73.sock تغيير دهيد و قسمت Command را به SERVER_ROOT / lsphp73 / bin / lsphp: پس از ايجاد آن تغييرات ، روي آيكون save در گوشه سمت راست بالاي كادر LiteSpeed ​​SAPI App كليك كنيد. سپس، در منوي سمت چپ روي Virtual Hosts كليك كنيد. در صفحه Virtual Hosts ميزبان مجازي مورد نظر خود را پيدا كنيد و بر روي نماد View آن كليك كنيد. در اينجا ، ما از هاست مجازي مثال پيش فرض استفاده خواهيم كرد: به سربرگ General هاست مجازي برويد. در آنجا بخش General را پيدا كنيد و روي دكمه edit آن كليك كنيد: OpenLiteSpeed ​​ براي ارائه خدمات به دنبال محتويات Document Root ميگردد. از آنجا كه تمام مطالب و فايل هاي وردپرس شما در ديركتوري وردپرس كه قبلا ايجاد شده ذخيره مي شوند، قسمت Document Root را به روز كنيد تا به آن ديركتوري راهنمايي كنيد. براي انجام اين كار ، تنها كاري كه بايد انجام دهيد اضافه كردن وردپرس / به پايان مقدار پيش فرض است: براي ذخيره اين تغيير، روي آيكون save كليك كنيد. در مرحله بعد ، بايد پرونده هاي index.php را فعال كنيد تا از آنها براي پردازش درخواست هايي كه توسط پرونده هاي استاتيك مديريت نمي شوند ، استفاده شود. با اين كار منطق اصلي وردپرس به درستي كار مي كند. در حالي كه هنوز در تب General هستيد، براي يافتن بخش Index Files به پايين برويد و بر روي نماد edit آن كليك كنيد: در قسمت Index Files ، index.html را با index.php پيش ببريد. با قرار دادن index.php قبل از index.html ، به فايلهاي شاخص PHP اجازه مي دهيد كه اولويت داشته باشند. پس از به روزرساني اين قسمت ، مانند عكس خواهد بود قبل از ادامه ، روي آيكون save كليك كنيد. در مرحله بعد ، به سربرگ Rewrite هاست مجازي برويد. بخش Rewrite Control را پيدا كنيد و دكمه ويرايش را فشار دهيد: با كليك بر روي دكمه هاي شعاعي مربوطه ، هر دو گزينه Enable Rewrite و Auto Load را از گزينه هاي .htaccess روي Yes بگذاريد. پيكربندي دستورالعمل هاي بازنويسي در اين روش به شما امكان مي دهد از نصب مجدد لينك ها در نصب وردپرس خود استفاده كنيد: بعد از انجام تغييرات ، روي ذخيره كليك كنيد. هاست مجازي پيش فرض كه همراه با نصب OpenLiteSpeed ​​است شامل برخي از نواحي محافظت شده با رمز عبور براي نمايش ويژگي هاي تأييد اعتبار كاربر OpenLiteSpeed. است. WordPress شامل مكانيزم هاي تأييد اعتبار خاص خود است و ما از هويت مبتني بر پرونده موجود در OpenLiteSpeed ​​استفاده نخواهيم كرد. براي به حداقل رساندن بخش هاي پيكربندي انحرافي فعال در نصب وردپرس ما بايد از اين موارد خلاص شويم. ابتدا بر روي زبانه Security كليك كرده و سپس بر روي دكمه Delete كنار SampleProtectedArea در جدول Realms List كليك كنيد: از شما خواسته مي شود حذف را تأييد كنيد. براي ادامه بر روي delete كليك كنيد در مرحله بعد ، روي سربرگ Context كليك كنيد. در Context List ، محتواي /protected/ را كه با قلمرو امنيتي كه اخيراً حذف كرديد مرتبط بود را حذف كنيد: مجدداً بايد با كليك كردن روي delete ، حذف را تأييد كنيد. شما مي توانيد با اطمينان با استفاده از همان تكنيك ، همه متن هاي ديگر را پاك كنيد ، زيرا ما به آنها احتياج نخواهيم داشت. ما به طور خاص محتواي /protected/ متن را حذف كرديم زيرا در غير اين صورت خطايي به دليل حذف قلمرو امنيت مرتبط با آن ايجاد مي شود (كه ما فقط در تب Security حذف كرده ايم.) پس از آن ، در گوشه سمت راست بالاي كنسول OpenLiteSpeed ​​، آيكون Graceful Restart را فشار دهيد. با اين كار سرور OpenLiteSpeed ​​ دوباره راه اندازي مي شود و باعث مي شود تغييراتي كه ايجاد كرده ايد به مرحله اجرا برسد: با اين كار ، سرور OpenLiteSpe شما كاملاً پيكربندي شده است. اكنون آماده تنظيم وردپرس در مرورگر خود هستيد. مرحله 7 – تكميل نصب از طريق واسط وردپرس اكنون كه پيكربندي سرور كامل شد ، مي توانيم نصب را از طريق رابط وب انجام دهيم. در مرورگر وب خود ، به نام دامنه سرور يا آدرس IP عمومي خود برويد: http: // server_domain_or_IP زباني را كه مي خواهيد استفاده كنيد انتخاب كنيد: در مرحله بعد به صفحه اصلي تنظيمات خواهيد رسيد. يك نام براي سايت وردپرس خود انتخاب كنيد و يك نام كاربري را انتخاب كنيد (توصيه مي شود براي اهداف امنيتي چيزي مانند “ادمين” انتخاب نكنيد). رمزعبور قوي به صورت خودكار ايجاد مي شود. اين رمز عبور را ذخيره كنيد يا يك رمزعبور قوي ديگر را انتخاب كنيد. آدرس ايميل خود را وارد كنيد و انتخاب كنيد آيا مي خواهيد موتورهاي جستجو را از ايندكس كردن سايت خود منع كنيد: پس از آماده شدن ، روي دكمه Install WordPress كليك كنيد. شما به صفحه اي منتهي مي شويد كه وارد سيستم شويد: پس از ورود به سيستم ، شما به داشبورد مديريت وردپرس منتقل مي شويد: از داشبورد ، مي توانيد تغييراتي در تم سايت خود و انتشار محتواي آن ايجاد كنيد. نتيجه با تكميل اين راهنما ، يك نمونه وردپرس را روي سرور اوبونتو 18.04 كه OpenLiteSpeed ​​را اجرا مي كند ، نصب و پيكربندي كرديد. برخي مراحل متداول بعدي بايد براي تنظيمات پيوند مجدد پست هاي شما انتخاب شوند (كه مي توانيد در Settings > Permalinksپيدا كنيد) يا انتخاب يك تم جديد (در Appearance > Themes). اگر اين اولين باري است كه از WordPress استفاده مي كنيد ، كمي رابط را جستجو كنيد تا با CMS جديد خود آشنا شويد.
براي افزايش امنيت سايت جديد وردپرس خود ، توصيه مي كنيم آن را پيكربندي كنيد تا با SSL كار كند تا بتواند از طريق HTTPS محتوا را ارائه دهد. براي نصب LetsEncrypt و تنظيم اين آموزش ، از اسناد OpenLiteSpeed ​​بازديد كنيد.

از اين لينك ها زير مي توانيد آمورش هاي بيشتري براي لينوكس پيدا كنيد :

نحوه راه اندازي Eclipse Theia Cloud IDE Platform در Debian 10

نحوه نصب و استفاده ازRadamsa براي فوز كردن برنامه ها (تكنيك تست خودكار نرم افزار) و خدمات شبكه روي Ubuntu 18.04

نحوه استفاده از Cron براي خودكارسازي كارها در اوبونتو 18.04

نحوه نصب Docker Compose در Debian 10

چگونه مي توان با كتابخانه (library) درخواست ها در پايتون شروع به كار كرد

نحوه اجراي صفحه گذاري در MySQL با PHP روي اوبونتو 18.04

نحوه تنظيم پلتفرم Eclipse Theia Cloud IDE در CentOS 7

بسته بندي برنامه Laravel 6 براي توسعه با Docker Compose در اوبونتو 18.04

نحوه بهينه سازي درخواست هاي MySQL با ذخيره سازي غير مجاز مي باشدSQL در اوبونتو 16.04

نحوه استفاده از Ansible براي نصب و راه اندازي وردپرس با LAMP در اوبونتو 18.04

چگونه مي توان پلتفرم كد سرور Cloud IDE را در اوبونتو 18.04 تنظيم كرد (شروع سريع)

چگونه مي توان از رول هاي ansible براي انتزاع محيط زيرساختي خود استفاده كرد

نحوه پيكربندي يك خوشه Galera با MySQL در سرورهاي اوبونتو 18.04

نحوه تهيه نسخه پشتيبان و بازيابي يك خوشه Kubernetes در vpsgol با استفاده از Velero

نحوه نصب و استفاده از PostgreSQL در CentOS 7

چگونه مي توان پلتفرم Eclipse Theia Cloud IDE را روي اوبونتو 18.4 تنظيم كرد

نحوه استقرار و مديريت DNS با استفاده از DNSControl در Debian 10

چگونه مي توان پلتفرم Cloud IDE كد سرور را روي CentOS 7 تنظيم كرد

نحوه نصب Apache Kafka در Debian 10

چگونه پيكربندي SSH Daemon خود را بر روي يك VPS لينوكس تنظيم كنيد

كلمات كليدي خريد سرور

خريد vpsخريد سرور مجازيخريد سرورسرور هلندفروش vpsسرور مجازي آمريكاخريدvpsسرور مجازي هلندفروش سرور مجازيسرور آمريكاvpsسرور مجازي انگليسسرور مجازي آلمانسرور مجازي كاناداخريد vps آمريكاخريد وي پي اسسرورخريد سرور مجازي هلندvps خريدسرور مجازي فرانسهسرور مجازي هلندخريد vps آمريكاخريد سرور مجازي

مقدمه
WordPress يك سيستم مديريت محتواي منبع باز (CMS) است. WordPress محبوب ترين CMS در جهان است كه به شما امكان مي دهد تا وبلاگ ها و وب سايت هايي را فراتر از پايگاه داده MySQL تنظيم كنيد ، از PHP براي اجراي اسكريپت ها و پردازش محتواي پويا استفاده كنيد.
OpenLiteSpeed ​​ يك سرور وب منبع باز بهينه شده است كه مي توانيد از آن براي مديريت و سرويس وب سايت ها استفاده كنيد. OpenLiteSpeed ​​ داراي برخي ويژگي هاي مفيد است كه آن را به گزينه اي مناسب براي بسياري از نصب ها تبديل مي كند: قوانين بازنويسي سازگار با Apache، يك رابط كاربري مديريت مبتني بر وب و پردازش PHP سفارشي براي بهينه سازي سرور.
اين راهنما روند نصب و تنظيم يك نمونه وردپرس را در Ubuntu 18.04 با استفاده از وب سرور OpenLiteSpeed ​​طي خواهد كرد. از آنجا كه هم WordPress و OpenLiteSpeed ​​مي توانند از طريق يك مرورگر وب مديريت شوند ، اين پيكربندي براي كساني كه دسترسي منظم به بخش SSH ندارند يا كساني كه ممكن است احساس راحتي مديريت يك سرور وب از طريق خط فرمان را نداشته باشند ، ايده آل است.
پيش نيازها
قبل از شروع اين راهنما به موارد زير نياز خواهيد داشت:
يك سرور كه Ubuntu 18.04 را اجرا ميكند با يك ادمين، يك كاربر غير روت و فايروال با استفاده از ufw پيكربندي كرده است. براي تنظيم اين محيط ، آموزش اوليه سرور ما را براي اوبونتو 18.04 دنبال كنيد.
OpenLiteSpeed ​​ بر روي سرور شما نصب شده است. براي راهنمايي در مورد نصب و پيكربندي OpenLiteSpeed ​​به راهنماي ما در مورد نحوه نصب OpenLiteSpeed ​​وب سرور در اوبونتو 18.04 مراجعه كنيد.
MySQL بر روي سرور شما نصب شده است. براي تنظيم اين روش نحوه نصب MySQL را در اوبونتو 18.04 دنبال كنيد.
مرحله 1 – ايجاد يك بانك اطلاعاتي و كاربر بانك اطلاعاتي براي وردپرس
WordPress از MySQL براي مديريت و ذخيره اطلاعات سايت و كاربر استفاده مي كند. شما قبلاً MySQL را نصب كرده ايد ، اما به عنوان يك مرحله مقدماتي به ايجاد يك بانك اطلاعاتي و يك كاربر براي استفاده از وردپرس نياز داريد.
براي شروع كار ، با استفاده از SSH به سرور خود وصل شويد:
ssh sammy @ your_server_IP
سپس وارد حساب ريشه MySQL شويد:

sudo mysql

توجه: اگر مرحله 3 را در پيش نياز آموزش MySQL به پايان رسانده ايد و كاربر root MySQL را براي تأييد اعتبار با افزونه mysql_native_password پيكربندي كرده ايد ، بايد دستور زير را وارد كنيد:
mysql -u root -p

سپس در صورت درخواست رمزعبور كاربر اصلي خود را وارد كنيد.
از تبليغ MySQL ، يك پايگاه داده با دستور زير ايجاد كنيد. در اينجا ، ما اين ديتابيس را براي سادگي وردپرس نام مي گذاريم ، اما شما مي توانيد آن را هرچه دوست داريد نامگذاري كنيد:
CREATE DATABASE wordpress DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci;
سپس ، يك كاربر ايجاد كرده و به آن امتيازات بانك اطلاعاتي كه اخيراً ايجاد كرده ايد بدهيد. باز هم ، مي توانيد هر نامي را به اين كاربر بدهيد ، اما براي سادگي ما آن را wordpressuser مي ناميم. همچنين ، حتماً گذرواژه را به يك رمز عبور قوي با انتخاب خود تغيير دهيد:
GRANT ALL PRIVILEGES ON wordpress.* TO ‘wordpressuser’@’localhost’ IDENTIFIED BY ‘password’;
سپس ، PRUSILEGES FLUSH را اجرا كنيد كه به سرور مي گويد جداول اعطاي امتياز را مجدد لود كند و اعمال تغييرات جديد خود را اجرا كنيد ،:
FLUSH PRIVILEGES;
پس از آن ، مي توانيد اعلان MySQL را ببنديد:
exit
اكنون نصب MySQL خود براي كار با WordPress را انجام داده ايد. در مرحله بعد چند افزونه PHP نصب خواهيم كرد.

مرحله 2 – نصب افزونه هاي اضافي PHP
در آموزش پيش نياز OpenLiteSpeed ​​، بسته lsphp73 را نصب كرديد. اين مجموعه اي از PHP بهينه شده براي OpenLiteSpeed ​​ است كه از LiteSpeed ​​SAPI براي ارتباط با برنامه هاي خارجي استفاده مي كند. بسته به نياز شما ، وردپرس ممكن است نياز به ساير افزونه هاي PHP داشته باشد تا بتواند به دلخواه عمل كند.

براي نصب برخي افزونه هاي PHP كه معمولاً با WordPress استفاده مي شود ، دستور زير را اجرا كنيد:
sudo apt install lsphp73-common lsphp73-curl lsphp73-imagick lsphp73-imap lsphp73-json lsphp73-memcached lsphp73-mysql lsphp73-opcache lsphp73-redis
توجه: بسته هاي اين دستور ممكن است تمام موارد استفاده را پوشش ندهد. براي يك ليست كامل از افزونه هاي PHP 7.3 موجود از مخزن LiteSpeed ​​كه در آموزش پيش نياز به سرور خود اضافه كرده ايد ، به Wiki LiteSpeed ​​مراجعه كنيد.
پس از اين ، مي توانيد به سمت دانلود و تنظيم وردپرس در سرور خود برويد.
مرحله 3 – دانلود وردپرس
اكنون كه نرم افزار سرور شما پيكربندي شده است ، مي توانيد WordPress را نصب و تنظيم كنيد. به ويژه به دلايل امنيتي ، هميشه توصيه مي شود كه آخرين نسخه وردپرس را مستقيماً از سايت خودشان دريافت كنيد.
به يك ديركتوري قابل نوشتار برويد و سپس نسخه فشرده شده را با تايپ كردن دستور زير دانلود كنيد:
cd /tmp
curl -O https://wordpress.org/latest.tar.gz
براي ايجاد ساختار دايركتوري وردپرس ، فايل فشرده شده را استخراج كنيد:
tar xzvf latest.tar.gz
ما اين پرونده ها را لحظه به لحظه به ريشه سند منتقل خواهيم كرد ، اما ابتدا چند فايل و فهرست را ايجاد خواهيم كرد كه نصب وردپرس به آنها بستگي دارد.
OpenLiteSpeed ​​ از فايل هاي .htaccess پشتيباني مي كند. اين براي اهداف ما مهم است ، از آنجا كه وردپرس
از فايلهاي .htaccess براي ايجاد و مديريت پرونده هاي ثابت استفاده مي كند.
يك فايل .htaccess ساختگي اضافه كنيد تا بعداً براي استفاده وردپرس در دسترس باشد:
touch /tmp/wordpress/.htaccess

سپس ، فايل پيكربندي نمونه را بر روي نام خانوادگي كه وردپرس ميخواند، كپي كنيد:
cp /tmp/wordpress/wp-config-sample.php /tmp/wordpress/wp-config.php
علاوه بر اين ، دايركتوري upgrade را ايجاد كنيد تا وردپرس هنگام تلاش براي انجام اين كار به تنهايي و به دنبال بروزرساني در نرم افزار خود ، به مشكلات مربوط به مجوزها برخورد نكند:

mkdir /tmp/wordpress/wp-content/upgrade
سپس كل محتواي فهرست را در روت سند خود كپي كنيد.OpenLiteSpeed ​​ با يك ميزبان مجازي پيش فرض به نام Example در ديركتوري / usr / local / lsws / قرار دارد. روت سند براي ميزبان مجازي Example زيرمجموعه html است:
sudo cp -a /tmp/wordpress/. /usr/local/lsws/Example/html/wordpress
توجه كنيد كه اين دستور شامل يك نقطه در انتهاي فهرست منبع است تا نشان دهد كه همه چيزهاي داخل ديركتوري بايد كپي شوند ، از جمله پرونده هاي مخفي (مانند پرونده .htaccess كه ايجاد كرديد):
با اين كار ، شما وردپرس را با موفقيت روي سرور وب خود نصب كرده ايد و برخي از مراحل اوليه تنظيمات را انجام داده ايد. در مرحله بعد ، ما تغييرات ديگري را در پيكربندي انجام خواهيم داد كه امتيازات وردپرس را براي عملكرد ايمن و دسترسي به بانك اطلاعاتي MySQL و حساب كاربري كه قبلاً ايجاد كرده ايد به شما مي دهد.
مرحله 4 – پيكربندي دايركتوري وردپرس
قبل از اينكه بتوانيم فرآيند راه اندازي مبتني بر وب را براي وردپرس طي كنيم ، بايد برخي موارد را در دايركتوري وردپرس خود تنظيم كنيم.
با دادن مالكيت كليه فايل هاي موجود در ديركتوري به كاربر nobody و گروه nogroup ، كه وب سرور OpenLiteSpeed ​​بصورت پيش فرض اجرا مي كند ، شروع كنيد. دستور chown زير به OpenLiteSpeed ​​امكان خواندن و نوشتن فايل ها در دايركتوري وردپرس را اعطا مي كند ، و اين امكان را براي سرويس دهي به وب سايت و انجام به روز رساني هاي خودكار فراهم مي كند:
sudo chown -R nobody:nogroup /usr/local/lsws/Example/html/wordpress
براي تنظيم مجوزهاي صحيح در دايركتوري ها و فايل هاي وردپرس ، دو دستور find اجرا كنيد:
sudo find /usr/local/lsws/Example/html/wordpress/ -type d -exec chmod 750 {} ;
sudo find /usr/local/lsws/Example/html/wordpress/ -type f -exec chmod 640 {} ;
اينها بايد مجوزهاي معقولي براي شروع باشد ، اگرچه برخي از افزونه ها و رويه ها ممكن است نياز به ترفندهاي اضافي داشته باشند.
پس از اين ، شما بايد تغييراتي در پرونده اصلي پيكربندي WordPress انجام دهيد.
با باز كردن فايل ، اولين هدف شما تنظيم برخي كليدهاي مخفي براي ايجاد امنيت براي نصب شما خواهد بود. WordPress يك مولد مطمئن براي اين مقادير فراهم مي كند به طوري كه ديگر نيازي به تلاش براي دستيابي به مقادير خوب از خودتان نيست. اينها فقط به صورت داخلي استفاده مي شود ، بنابراين به مقادير پيچيده و ايمن در اينجا آسيب نمي رساند.
براي گرفتن مقادير ايمن از مولد كليد مخفي WordPress ، تايپ كنيد:
curl -s https://api.wordpress.org/secret-key/1.1/salt/
شما به مقادير منحصر به فردي بر مي گرديد كه چيزي شبيه به اين است:

هشدار! مهم است كه هر بار درخواست مقادير منحصر به فرد كنيد. مقادير نشان داده شده در زير را كپي نكنيد!

خروجي
define(‘AUTH_KEY’, ‘1jl/vqfs define(‘SECURE_AUTH_KEY’, ‘E2N-h2]Dcvp+aS/p7X DO NOT COPY THESE VALUES {Ka(f;rv?Pxf})CgLi-3’);
define(‘LOGGED_IN_KEY’, ‘W(50,{W^,OPB%PB define(‘NONCE_KEY’, ‘ll,4UC)7ua+8سرور وب داده شده است كه در هر جا لازم است بنويسيم، مي توانيم به طور صريح روش سيستم فايل را به direct تنظيم كنيم. عدم تنظيم اين با تنظيمات فعلي ما منجر به اعلان وردپرس براي اعتبار FTP در هنگام برخي عملكردهاي خاص ميشود. اين تنظيمات مي تواند در زير تنظيمات اتصال ديتابيس يا هر جاي ديگر فايل اضافه شود: /var/www/wordpress/wp-config.php . . . define(‘DB_NAME’, ‘wordpress’); /** MySQL database username */ define(‘DB_USER’, ‘wordpressuser’); /** MySQL database password */ define(‘DB_PASSWORD’, ‘password’); . . . define(‘FS_METHOD’, ‘direct’); هنگامي كه كارتان تمام شد، فايل را ذخيره كنيد و ببنديد. در اين مرحله ، وردپرس كاملاً در سيستم شما پيكربندي نشده است ، زيرا هنوز لازم است قبل از شروع انتشار مطالب ، چند كار نهايي را اعمال كنيد. براي انجام اين كار ، ابتدا لازم است چند تغيير تنظيمات در نصب OpenLiteSpeed خود اعمال كنيد. مرحله 6 – پيكربندي OpenLiteSpeed در حال حاضر ، شما WordPress را در سرور Ubuntu خود نصب كرده ايد ، اما نصب OpenLiteSpeed ​​شما هنوز براي ارائه آن تنظيم نشده است. در اين مرحله ، ما به رابط اجرايي OpenLiteSpeed ​​دسترسي خواهيم داشت و چند تغيير در پيكربندي سرور شما ايجاد مي كنيم. در مرورگر وب مورد نظر خود، به رابط اداري OpenLiteSpeed ​​برويد. مي توانيد اين را با وارد كردن آدرس IP عمومي سرور خود يا نام دامنه مرتبط با آن ، و به دنبال آن: 7080 در نوار آدرس مرورگر خود بيابيد: https: // server_domain_or_IP: 7080 در آنجا به شما يك صفحه ورود به سيستم ارائه مي شود. نام كاربري و رمز عبوري را كه در آموزش پيش نياز OpenLiteSpeed ​​تعريف كرده ايد وارد كنيد: از كنسول OpenLiteSpeed ​​، در منوي نوار كناري سمت چپ ، بر روي تنظيمات سرور كليك كنيد. سپس به سربرگ External App برويد ، رديف برنامه LiteSpeed ​​SAPI را پيدا كنيد و بر روي دكمه Edit آن كليك كنيد: به ياد بياوريد كه در پيش نياز آموزش OpenLiteSpeed ​​، بسته lsphp73 را نصب كرديد ، تلفيقي از PHP بهينه سازي شده براي كار با OpenLiteSpeed ​​از طريق LiteSpeed ​​SAPI. با اين حال ، تنظيمات پيش فرض در صفحه External App به lsphp اشاره دارد نه lsphp73. به همين دليل ، نصب OpenLiteSpeed ​​شما قادر به اجراي صحيح اسكريپت هاي PHP نيست. براي تصحيح اين امر ، قسمت Name را به lsphp73 تغيير دهيد ، قسمت آدرس را به uds: //tmp/lshttpd/lsphp73.sock تغيير دهيد و قسمت Command را به SERVER_ROOT / lsphp73 / bin / lsphp: پس از ايجاد آن تغييرات ، روي آيكون save در گوشه سمت راست بالاي كادر LiteSpeed ​​SAPI App كليك كنيد. سپس، در منوي سمت چپ روي Virtual Hosts كليك كنيد. در صفحه Virtual Hosts ميزبان مجازي مورد نظر خود را پيدا كنيد و بر روي نماد View آن كليك كنيد. در اينجا ، ما از هاست مجازي مثال پيش فرض استفاده خواهيم كرد: به سربرگ General هاست مجازي برويد. در آنجا بخش General را پيدا كنيد و روي دكمه edit آن كليك كنيد: OpenLiteSpeed ​​ براي ارائه خدمات به دنبال محتويات Document Root ميگردد. از آنجا كه تمام مطالب و فايل هاي وردپرس شما در ديركتوري وردپرس كه قبلا ايجاد شده ذخيره مي شوند، قسمت Document Root را به روز كنيد تا به آن ديركتوري راهنمايي كنيد. براي انجام اين كار ، تنها كاري كه بايد انجام دهيد اضافه كردن وردپرس / به پايان مقدار پيش فرض است: براي ذخيره اين تغيير، روي آيكون save كليك كنيد. در مرحله بعد ، بايد پرونده هاي index.php را فعال كنيد تا از آنها براي پردازش درخواست هايي كه توسط پرونده هاي استاتيك مديريت نمي شوند ، استفاده شود. با اين كار منطق اصلي وردپرس به درستي كار مي كند. در حالي كه هنوز در تب General هستيد، براي يافتن بخش Index Files به پايين برويد و بر روي نماد edit آن كليك كنيد: در قسمت Index Files ، index.html را با index.php پيش ببريد. با قرار دادن index.php قبل از index.html ، به فايلهاي شاخص PHP اجازه مي دهيد كه اولويت داشته باشند. پس از به روزرساني اين قسمت ، مانند عكس خواهد بود قبل از ادامه ، روي آيكون save كليك كنيد. در مرحله بعد ، به سربرگ Rewrite هاست مجازي برويد. بخش Rewrite Control را پيدا كنيد و دكمه ويرايش را فشار دهيد: با كليك بر روي دكمه هاي شعاعي مربوطه ، هر دو گزينه Enable Rewrite و Auto Load را از گزينه هاي .htaccess روي Yes بگذاريد. پيكربندي دستورالعمل هاي بازنويسي در اين روش به شما امكان مي دهد از نصب مجدد لينك ها در نصب وردپرس خود استفاده كنيد: بعد از انجام تغييرات ، روي ذخيره كليك كنيد. هاست مجازي پيش فرض كه همراه با نصب OpenLiteSpeed ​​است شامل برخي از نواحي محافظت شده با رمز عبور براي نمايش ويژگي هاي تأييد اعتبار كاربر OpenLiteSpeed. است. WordPress شامل مكانيزم هاي تأييد اعتبار خاص خود است و ما از هويت مبتني بر پرونده موجود در OpenLiteSpeed ​​استفاده نخواهيم كرد. براي به حداقل رساندن بخش هاي پيكربندي انحرافي فعال در نصب وردپرس ما بايد از اين موارد خلاص شويم. ابتدا بر روي زبانه Security كليك كرده و سپس بر روي دكمه Delete كنار SampleProtectedArea در جدول Realms List كليك كنيد: از شما خواسته مي شود حذف را تأييد كنيد. براي ادامه بر روي delete كليك كنيد در مرحله بعد ، روي سربرگ Context كليك كنيد. در Context List ، محتواي /protected/ را كه با قلمرو امنيتي كه اخيراً حذف كرديد مرتبط بود را حذف كنيد: مجدداً بايد با كليك كردن روي delete ، حذف را تأييد كنيد. شما مي توانيد با اطمينان با استفاده از همان تكنيك ، همه متن هاي ديگر را پاك كنيد ، زيرا ما به آنها احتياج نخواهيم داشت. ما به طور خاص محتواي /protected/ متن را حذف كرديم زيرا در غير اين صورت خطايي به دليل حذف قلمرو امنيت مرتبط با آن ايجاد مي شود (كه ما فقط در تب Security حذف كرده ايم.) پس از آن ، در گوشه سمت راست بالاي كنسول OpenLiteSpeed ​​، آيكون Graceful Restart را فشار دهيد. با اين كار سرور OpenLiteSpeed ​​ دوباره راه اندازي مي شود و باعث مي شود تغييراتي كه ايجاد كرده ايد به مرحله اجرا برسد: با اين كار ، سرور OpenLiteSpe شما كاملاً پيكربندي شده است. اكنون آماده تنظيم وردپرس در مرورگر خود هستيد. مرحله 7 – تكميل نصب از طريق واسط وردپرس اكنون كه پيكربندي سرور كامل شد ، مي توانيم نصب را از طريق رابط وب انجام دهيم. در مرورگر وب خود ، به نام دامنه سرور يا آدرس IP عمومي خود برويد: http: // server_domain_or_IP زباني را كه مي خواهيد استفاده كنيد انتخاب كنيد: در مرحله بعد به صفحه اصلي تنظيمات خواهيد رسيد. يك نام براي سايت وردپرس خود انتخاب كنيد و يك نام كاربري را انتخاب كنيد (توصيه مي شود براي اهداف امنيتي چيزي مانند “ادمين” انتخاب نكنيد). رمزعبور قوي به صورت خودكار ايجاد مي شود. اين رمز عبور را ذخيره كنيد يا يك رمزعبور قوي ديگر را انتخاب كنيد. آدرس ايميل خود را وارد كنيد و انتخاب كنيد آيا مي خواهيد موتورهاي جستجو را از ايندكس كردن سايت خود منع كنيد: پس از آماده شدن ، روي دكمه Install WordPress كليك كنيد. شما به صفحه اي منتهي مي شويد كه وارد سيستم شويد: پس از ورود به سيستم ، شما به داشبورد مديريت وردپرس منتقل مي شويد: از داشبورد ، مي توانيد تغييراتي در تم سايت خود و انتشار محتواي آن ايجاد كنيد. نتيجه با تكميل اين راهنما ، يك نمونه وردپرس را روي سرور اوبونتو 18.04 كه OpenLiteSpeed ​​را اجرا مي كند ، نصب و پيكربندي كرديد. برخي مراحل متداول بعدي بايد براي تنظيمات پيوند مجدد پست هاي شما انتخاب شوند (كه مي توانيد در Settings > Permalinksپيدا كنيد) يا انتخاب يك تم جديد (در Appearance > Themes). اگر اين اولين باري است كه از WordPress استفاده مي كنيد ، كمي رابط را جستجو كنيد تا با CMS جديد خود آشنا شويد.
براي افزايش امنيت سايت جديد وردپرس خود ، توصيه مي كنيم آن را پيكربندي كنيد تا با SSL كار كند تا بتواند از طريق HTTPS محتوا را ارائه دهد. براي نصب LetsEncrypt و تنظيم اين آموزش ، از اسناد OpenLiteSpeed ​​بازديد كنيد.

از اين لينك ها زير مي توانيد آمورش هاي بيشتري براي لينوكس پيدا كنيد :

نحوه راه اندازي Eclipse Theia Cloud IDE Platform در Debian 10

نحوه نصب و استفاده ازRadamsa براي فوز كردن برنامه ها (تكنيك تست خودكار نرم افزار) و خدمات شبكه روي Ubuntu 18.04

نحوه استفاده از Cron براي خودكارسازي كارها در اوبونتو 18.04

نحوه نصب Docker Compose در Debian 10

چگونه مي توان با كتابخانه (library) درخواست ها در پايتون شروع به كار كرد

نحوه اجراي صفحه گذاري در MySQL با PHP روي اوبونتو 18.04

نحوه تنظيم پلتفرم Eclipse Theia Cloud IDE در CentOS 7

بسته بندي برنامه Laravel 6 براي توسعه با Docker Compose در اوبونتو 18.04

نحوه بهينه سازي درخواست هاي MySQL با ذخيره سازي غير مجاز مي باشدSQL در اوبونتو 16.04

نحوه استفاده از Ansible براي نصب و راه اندازي وردپرس با LAMP در اوبونتو 18.04

چگونه مي توان پلتفرم كد سرور Cloud IDE را در اوبونتو 18.04 تنظيم كرد (شروع سريع)

چگونه مي توان از رول هاي ansible براي انتزاع محيط زيرساختي خود استفاده كرد

نحوه پيكربندي يك خوشه Galera با MySQL در سرورهاي اوبونتو 18.04

نحوه تهيه نسخه پشتيبان و بازيابي يك خوشه Kubernetes در vpsgol با استفاده از Velero

نحوه نصب و استفاده از PostgreSQL در CentOS 7

چگونه مي توان پلتفرم Eclipse Theia Cloud IDE را روي اوبونتو 18.4 تنظيم كرد

نحوه استقرار و مديريت DNS با استفاده از DNSControl در Debian 10

چگونه مي توان پلتفرم Cloud IDE كد سرور را روي CentOS 7 تنظيم كرد

نحوه نصب Apache Kafka در Debian 10

چگونه پيكربندي SSH Daemon خود را بر روي يك VPS لينوكس تنظيم كنيد

كلمات كليدي خريد سرور

خريد vpsخريد سرور مجازيخريد سرورسرور هلندفروش vpsسرور مجازي آمريكاخريدvpsسرور مجازي هلندفروش سرور مجازيسرور آمريكاvpsسرور مجازي انگليسسرور مجازي آلمانسرور مجازي كاناداخريد vps آمريكاخريد وي پي اسسرورخريد سرور مجازي هلندvps خريدسرور مجازي فرانسهسرور مجازي هلندخريد vps آمريكاخريد سرور مجازي

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 66
  • بازدید کلی : 3225
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی